Strategia-käsitteen monitahoisuus ja –ulottuvuus ovat sekä vahvuus että heikkous. Vahvuus se on ennen kaikkea siksi, että strategia-käsite antaa mahdollisuuden monipuoliseen ja syvälliseen ajatteluun liiketoiminnan, organisaation ja henkilöstön johtamisesta ja kehittämisestä. Strategia-käsitteen heikkous tulee sen vaikeus- ja vaativuustasosta. Henkilöt, joilla ei ole riittävää teoria- ja kokemustaustaa strategisesta johtamisesta ja ajattelusta kokevat strategia-käsitteen teoreettisena, epämääräisenä ja vaikeana.
Strategia-käsitteestä on lukematon määrä enemmän ja vähemmän hyviä määritelmiä. Jo pelkästään erilaisia strategisen johtamisen koulukuntia on suuri määrä. Antaakseni asiakkailleni jonkinlaisen lähtökohdan strategiasta, minulla oli tapana antaa kolme toisiaan täydentävää määritelmää:
Strategia on organisaation tietoinen keskeisten tavoitteiden ja toiminnan suuntaviivojen valinta muuttuvassa maailmassa.
Strategia on ympäristön hallintaa. Hallinnassa on kolme tasoa: ympäristöön sopeutuminen, ympäristöön vaikuttaminen ja ympäristön muokkaaminen sekä ympäristön valinta.
Strategian avulla yritys hallitsee yrityksen ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä sekä niiden välisiä vuorovaikutussuhteita siten, että yrityksen kannattavuus-, jatkuvuus- ja kehittämistavoitteet saavutetaan.
Jokaisessa näistä määritelmistä on omat heikkoutensa ja sudenkuoppansa, mutta yhdessä ne antavat hyvän kuvan siitä, mitä strategia on ja mitä se ei ole.
Parhaimmatkaan strategiamääritelmät eivät pysty kattamaan koko strategia-aihepiiriä. Niinpä vuodesta 1980 alkaen aloin kehitellä kokonaisvaltaista työkalua strategiatyöskentelyn apuvälineeksi. Ensimmäiset versiot strategisen johtamisen systematiikaksi kehitettiin TOTI-projektin yhteydessä vuosina 1980-82. Tuotekehitysprojektin aikana suoritettiin useita testaus- ja pilotointiprosesseja, joissa oli mukana sen ajan parhaita strategiatyöskentelyn yrityksiä, yhteensä noin 10 yritystä (mm. Kone, Wärtsilä, Nokia, Asko-Upo ja G.W. Sohlberg). Tätä alkuperäistä strategisen johtamisen systematiikkaa on nyt kehitetty 40 vuotta ja otsikkokin on muuttunut: ensin strategisen johtamisen järjestelmä, sitten strategiamalli ja viimeisenä yrityksen strateginen arkkitehtuuri.
Pitkäjänteinen organisaation menestys asettaa strategialle kolme vaatimusta:
© 2023 - Mika Kamensky - 050-313 0385 - mika@kamensky.fi