Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Strategisen ajattelun aforismeja vuosien varrelta 

 

Olen aina rakastanut aforismeja, koska niissä on puettu lyhyeen asuun suuria viisauksia. Hienoja aforismeja on vuosien varrella kertynyt suuri määrä. Olen oheen koonnut suurimpia suosikkejani. Mukana on kolme genreä: tunnettujen ajattelijoiden mietelauseita, strategiatyössäni tilannekohtaisesti kohtaamiani lausahduksia sekä itse keksittyjä tai muokattuja aforismeja. Olen pyrkinyt mainitsemaan henkilölähteen. Toivottavasti en kovasti loukkaa tekijänoikeuksia, sillä joidenkin kohdalla on vaikea tietää aforismin alkuperäistä lausujaa.

  • Liiketoiminnan strategisessa kehittämisessä tarvitaan vain kahta asiaa: ”aikaa ja järkeä” ja on kohtuutonta, että kaikki valittavat vain ajan puutetta. (Tauno Matomäki eräässä strategiaistunnossa)
  • Tuotteesi on erinomainen, mutta siinä on yksi suuri puute: Se on tehty markkinatalouden olosuhteisiin. (Suuren konsernin toimialajohtaja I strategiajakson loppukeskustelussa)
  • On hyvä, että pojat saavat strategiaoppia, mutta kyllä nämä asiat käytännössä hoidetaan hieman toisin. (Erään toisen suuren konsernin toimialajohtaja strategiajakson jälkeisessä kahdenkeskisessä saunakeskustelussa)
  • Muna päivässä pitää kirveen loitolla. Terveisin kana. (Arno Saraste, Koneen teknologiajohtaja)
  • Ihminen ymmärtää vain sen, mitä hän on kokenut. (Jorma Heikkilä)
  • Ihminen on aina ongelma. (Jorma Heikkilä)
  • Ihminen on paha, laiska ja ahne. (Pekka Ahlrothin kritiikki käyttäytymistieteilijöiden ja henkilöstöihmisten olettamusta kohtaan, että ihminen on hyvä, ahkera ja altruistinen)
  • Liiketoiminnan johtamisessa on kaksi tärkeätä asiaa: 1) On tehtävä OIKEITA asioita ja 2) Oikeat asiat on tehtävä OIKEIN (Peter Drucker)
  • Puhumme ja kirjoitamme johtamisesta niin paljon, koska emme ymmärrä, mitä johtaminen on. (Peter Drucker)
  • Totuutta ei ole olemassakaan, mutta sitä pitää ikuisesti etsiä. (Yrjö Kallinen)
  • Epäile kaikkea, aivan erityisesti itsestään selvyyksiä. (Einstein)
  • Kissan värillä ei ole väliä, kunhan se pyydystää hiiriä. (Deng Xiaoping)
  • Tee asiat niin yksinkertaisiksi kuin mahdollista – mutta ei sen yksinkertaisemmiksi. (Mika Kamensky Einsteinia soveltaen)
  • Yritykset kehittyvät vain pakon edessä. Pakko syntyy olemassaolon pakosta, valistuneen esimiehen aloitteesta tai lopullisesti ”viuluuntuneen” organisaation painostuksesta. (Mika Kamensky ja Erkki Ruotsi)
  • Menestyvää yritystä ei pelasta mikään. (Mika Kamensky)